חדשות

מחקר ישראלי: ניתן להסתפק בניתוח להסרת אדנואידים בילדים, ללא צורך בכריתת שקדים

המחקר השווה בין שיעורי ההחלמה מדום נשימה בשינה בילדים שעברו ניתוח להסרת האדנואידים בלבד, לבין ילדים שעברו ניתוח להסרת השקדים, ומצא כי הם היו דומים; פרופ' יעקב סיון: "מקווה לחשיבה מחודשת בקרב הרופאים על ההמלצות לטיפול בבעיה"

ניתוח בבית חולים בישראל (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שבוצע בבית חולים לילדים "דנה-דואק" במרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב מצא, שבניגוד להמלצה בספרות הרפואית, ניתן להסתפק בכריתה של האדנואידים ("שקד השלישי", או "פוליפים") בלבד, ללא צורך בכריתה של השקדים, בקרב ילדים הסובלים מדום נשימה בשינה. תוצאות המחקר התפרסמו באחרונה בכתב עת למחקרים קליניים בתחום רפואת השינה – Journal of Clinical Sleep Medicine.

פרופ’ יעקב סיון, מנהל מכון הריאות, טיפול נמרץ והמרכז לרפואת שינה בבית החולים, המשמש גם ראש החוג לרפואת ילדים בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, ציין כי ההמלצה העכשווית בספרות המקצועית ברפואת ילדים, לגבי ילדים הסובלים מדום נשימה, היא שרצוי לכרות גם את השקדים וגם את האדנואידים - וזאת באופן שגרתי.

פרופ' סיון: "אני צופה שמסקנות המחקר החדש שלנו יובילו ליזום מחקרים בינלאומיים נוספים שיאששו את המסקנות שהגענו אליהן"

מטרת המחקר היתה לבדוק אם אכן כריתת השקדים הכרחית בכל מקרה של דום נשימה בשינה בדרגה בינונית ומעלה, או שניתן, לפחות לגבי חלק מהילדים, להסתפק בכריתה של האדנואידים בלבד - שמשמעותה ניתוח קטן עם פחות תחלואה במידה ניכרת וסיכון מופחת לילד.

במחקר, בראשותו של פרופ’ סיון, השתתפו גם ד"ר קרן ערמוני-דומני וד"ר אלעד דנה. הצוות בדק 515 ילדים שסבלו מדום נשימה בשינה שהוכח בבדיקה במעבדת שינה. המחקר כלל גם מעקב שנמשך כמה שנים לאחר הניתוח.

במחקר נמצא, כי בילדים עם דום נשימה בדרגה בינונית שהשקדים שלהם לא מאוד גדולים, ניתוח כריתת אדנואידים בלבד הביא לשיעורי החלמה שלא נפלו מאלו של ילדים שעברו כריתה משולבת של האדנואידים והשקדים. גם בילדים עם שקדים גדולים ודום נשימה בשינה בדרגה חמורה, היתה לניתוח כריתת האדנואידים בלבד הצלחה רפואית, אם כי פחותה מכריתה משולבת של אדנואידים ושקדים.

פרופ' יעקב סיון (צילום: "איכילוב")

פרופ' יעקב סיון (צילום: "איכילוב")

15-10% מהילדים נוחרים בשינה, ואצל 4-2% מכלל הילדים מלוות הנחרות בהפסקות נשימה בשינה - תופעה המוכרת ברפואה כ"דום נשימה בשינה". הסיבה העיקרית לדום נשימה בשינה בילדים היא חסימת דרכי האוויר העליונות עקב שקדים ואדנואידים ("פוליפים”/ "שקד שלישי") מוגדלים. מצב רפואי זה שכיח בעיקר בקרב ילדים גילאי 7-2 שנים.

פרופ’ סיון: "דום נשימה בשינה בילדים עלול לגרום לנזקים, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. ילדים עם דום נשימה בשינה סובלים יותר מהפרעות למידה, הפרעות ריכוז, הפרעות התנהגות שמחקות התנהגות היפראקטיבית וחוסר ריכוז וקשב, הפרעות זיכרון, שינויים במצב הרוח, הפרעות שפתיות, ישנוניות יומית וירידה בתפקוד בבית הספר.

"דום נשימה בשינה גם עלול לגרום האטה בצמיחה ובגדילה, בעיקר אצל ילדים קטנים, וכן לתחלואה מוגברת. ילדים עם דום נשימה בשינה לוקים יותר במחלות, מטופלים יותר אצל רופאים, מה שפוגע באיכות החיים שלהם. במקרים הקשים אף עלולים להיגרם סיבוכים במערכת הלב".

"אני צופה", אמר פרופ’ סיון, "שמסקנות המחקר החדש שלנו יובילו ליזום מחקרים בינלאומיים נוספים שיאששו את המסקנות שהגענו אליהן -ולמחשבה מחודשת, בקרב הרופאים, לגבי דרכי הטיפול בבעיה שכיחה זו. בכך יקטנו הסבל, משך האשפוז, הסיבוכים והעלויות עבור חלק מהילדים עם דום נשימה בשינה".

הוא הוסיף, כי "נכון שיש רופאי אא"ג המוותרים על כריתת השקדים גם היום, לפי שיקול דעתם. אולם, זו איננה ההמלצה הגורפת הקיימת בספרות הרפואית".

המחקר המלא 

נושאים קשורים:  חדשות,  דום נשימה בשינה,  חסימת דרכי אוויר,  ניתוח,  שקד שלישי,  אדנואידים,  מחקר,  ניתוח להסרת שקדים
תגובות
30.08.2016, 07:57

כריתת השקדים בכל המקרים של דם נשימה בשינה אף פעם לא הייתה הכרחית בצורה גורפת. כל מקרה נבדק לגופו וההחלטה היא בהתאם לממצא הקליני האוביקטיבי.

30.08.2016, 11:37

יתכן ולא הבנתי את הבשורה במאמר. גם לאחר קריאת המאמר המדעי המלא נראה שהמסקנה הינה שאין צורך בכריתת שקדים אם מראש אין בעיה בשקדים (קטנים ולא חוסמים). האם מישהו סבר אחרת? איני מכיר את ההנחיה הגורפת לכאורה שלכל הפרעת נשימה חסימתית בשינה דרושה כריתת או הקטנת שקדים גם אם הם קטנטנים. לדעתי הנחיה כזו מעולם לא היתה קיימת ובמאמר מצוטטת מאימרה בספר של פולמונולוגית ילדים ללא הוכחה מדעית. חבל שכותרת כתבה כל כך לא אחראית תטעה הורים ורופאים ותקשה על התאמת הטיפול המתאים והנכון לכל ילד על פי צרכיו.