חדשות

לידה קיסרית עלולה לפגוע במהימנות בדיקת השמיעה הראשונה ביילודים

כך עולה ממחקר חדש שנערך ברמב"ם, פורסם ב-Pediatrics והוצג בכנס בארה"ב. החוקרים: "יש לשקול שינוי בהמלצות לגבי הגיל האופטימלי לביצוע סקר שמיעה ראשוני ביילודים"

צוות רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם דיווח לכתב העת Pediatrics כי ממחקר שערך עלה כי שיעור הכישלון בבדיקת סקר השמיעה הראשון גבוה פי 3 בקרב יילודים שנולדו בלידה קיסרית בהשוואה ליילודים שנולדו בלידה נרתיקית (20.7% לעומת 7.1% בהתאמה). לדברי החוקרים, תוצאות המחקר יכולות להוביל לשינוי ההמלצות העולמיות בדבר הגיל האופטימלי לביצוע סקר שמיעה ליילודים.

על-פי נוהל משרד הבריאות מ-1.1.2010 מבוצע סקר שמיעה לכל היילודים בארץ עוד לפני שחרורם מבית החולים. יילוד שעובר את הסקר הראשון בהצלחה איננו זקוק לבדיקות שמיעה נוספות בבית החולים.

בתמונה: בדיקת סקר שמיעה ברמב"ם. מימין אורנה מיק. משמאל-דר' אריה גורדין. (צילום: פיוטר פליטר)

בתמונה: בדיקת סקר שמיעה ברמב"ם. מימין אורנה מיק. משמאל-דר' אריה גורדין. (צילום: פיוטר פליטר)

בראש המחקר עומד פרופסור עימאד מחול, מנהל יחידת היילודים ברמב"ם, וצוות המחקר כולל את טכנאיות המכון האודיולוגי גלינה גרקובסקי ונועה גבאי, ד"ר אריה גורדין ממחלקת א.א.ג. ורופאי מחלקת טיפול נמרץ פגים ויילודים בניהול פרופסור שרגא בלזר.

הצוות חקר את ההשפעה של אופן הלידה על שיעור הכישלון בבדיקת סקר השמיעה ביילודים. השערת החוקרים הייתה כי בהשוואה ללידה נרתיקית, אחרי לידה קיסרית נשארים יותר נוזלים בחלל האוזן התיכונה של היילוד, בדומה למצבן של הריאות של יילודים אלה. ריבוי הנוזלים באוזן התיכונה הוא זמני, אך הוא עלול לפגוע בתוצאות בדיקת השמיעה, שנערכת במהלך היומיים הראשונים לחיים. כישלון בבדיקה מחייב בדיקות שמיעה חוזרות, מה שמגדיל את ההוצאות ומגביר מאוד את חרדת ההורים.

המלצת החוקרים בעקבות תוצאות המחקר היא לעכב את ביצוע סקר השמיעה הראשון ליילודים הנולדים בלידה קיסרית ולבצע אותו רק אחרי 48 שעות. ד"ר טטיאנה סמולקין, רופאה בכירה במחלקה לטיפול נמרץ פגים ויילודים, הציגה לאחרונה את תוצאות המחקר בכנס השנתי של האגודה האמריקנית למחקר בילדים (APS/SPR).

בישראל, 3-1 מכל 1,000 יילודים נולד עם בעיית שמיעה. משרד הבריאות הנחה לבצע בדיקות סינון שמיעה לכלל היילודים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי תוך 24 שעות מלידתם. בדיקת סקר שמיעה היא קצרה, לא פולשנית ואיננה תלויה בתגובת התינוק להשמעת צלילים. בדיקת פלט אקוסטי ( OTOACUSTIC EMISSION) מתבצעת ליד מיטת היולדת ונעשית באמצעות צינורית קטנה המונחת באוזנו של התינוק ומצוידת במיקרופון רגיש וברמקול זעיר המשמיע צלילים. כאשר השמיעה תקינה, הצלילים חוזרים כהדים למיקרופון הרגיש שמזהה אותם.

ד"ר אריה גורדין, מרכז תחום א.א.ג בילדים ברמב"ם: "ליקוי שמיעה הוא הליקוי התחושתי הנפוץ ביותר ביילודים. ב-50% מהמקרים אין גורמי סיכון ידועים מראש. ליקויי שמיעה עלולים לגרום לפגיעה משמעותית בהתפתחות השפתית, השכלית, הרגשית והחברתית של הילד. גילוי מוקדם של הליקוי ושיקום מהיר באמצעות מכשיר שמיעה או שתל שבלולי יכולים לאפשר התפתחות תקינה של הילד".

מצ"ב המחקר, כפי שפורסם בעיתון היוקרתי pdf) PEDIATRICS)

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  נאונטולוגיה,  רפואת אף אוזן גרון,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  לידה נרתיקית,  סקר שמיעה,  לידה קיסרית
תגובות