חדשות

דרכי אבחון וטיפול בדום נשימה בשינה הוצגו בכנס מיוחד בשיבא

בכנס נמסר כי במקרים רבים נתפסת המחלה כהפרעה סביבתית בלבד, אך היא מעלה את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית ולסוכרת

דום נשימה בשינה היא מחלה שכיחה למדי, שכ-4% מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממנה, אך היא איננה מאובחנת מספיק, והאבחון הלקוי נובע מחוסר מודעות למחלה גם בקרב הרופאים. רוב הרופאים תופסים אותה כהפרעה סביבתית בלבד – נחירות שמפריעות לבן או בת הזוג.

מכון השינה והעייפות במרכז הרפואי שיבא, בניהולה של ד"ר דליה שכטר-עמיר, ערך יום עיון מיוחד שעסק בבעיית האבחון והטיפול בדום נשימה בשינה. לכנס הגיעו כ-60 רופאי קהילה בתחום אף אוזן גרון וגם רופאים מתחומים אחרים. מטרת הכנס הייתה להעמיק את הידע בסוגי בדיקות השינה הקיימות בארץ ובדרכי הטיפול. רופאי אף אוזן גרון בקהילה הם עיקר המפנים לבדיקות שינה כשמדובר בדום נשימה בשינה.

ד"ר דליה שכטר-עמיר (באדיבות דוברות שיבא)

ד"ר דליה שכטר-עמיר (באדיבות דוברות שיבא)

בכנס הודגש כי דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, כולל יתר לחץ דם, מחלות לב שונות ושבץ מוחי ואף מעלה את הסיכון לסוכרת, שכן דום נשימה בשינה עלול לפגוע באיזון של לחץ הדם ושל רמות הסוכר. כל זאת מעבר לפגיעה באיכות השינה וברמת הערנות במשך היום. בשנים האחרונות חלה התפתחות בדרכי האבחון של המחלה, וכיום יש בדיקות ביתיות שונות, נוסף על הפוליסומנוגרפיה המלאה שהיא הבדיקה הסטנדרטית במכון השינה.

ד"ר ברוך פונרובסקי, מומחה ברפואת משפחה ופסיכיאטריה ורופא שינה, סקר בכנס את סוגי בדיקות השינה השונות הנעשות בארץ כיום ואת מידת התאמתן לנבדקים השונים. הוא מסר כי בדיקת פוליסומנוגרפיה היא ה-Gold Standard, אך עלותה גבוהה והיא כרוכה באי-נוחות לנבדק. לפיכך פותחו בדיקות חלקיות, ביתיות. בדיקות אלו אינן מחליפות בדיקת שינה מלאה ואינן מתאימות לכל נבדק.

הבדיקות הביתיות הנפוצות כיום מתבססות על מדד עקיף ומיועדות לנבדקים שיש חשד קליני גבוה כי הם סובלים מדום נשימה בשינה. בדיקות אלו אינן מתאימות לנבדקים הנושאים קוצב לב, לאלו הנוטלים תרופות ממשפחת חוסמי אלפא (תרופות נפוצות להגדלת ערמונית), לחולי סוכרת ואי-ספיקת לב, או לחולים הסובלים מהפרעה במערכת העצבים האוטונומית.

במקביל להתפתחויות בשיטות האבחון חלה התקדמות גם בדרכי הטיפול במחלה מבחינת השיטות הכירורגיות, ההתקנים הדנטאליים ומכשירי CPAP / BiPAP מתקדמים. ד"ר אייל רוזנצווייג, מומחה למחלות אף אוזן גרון ורופא שינה, סקר את דרכי הטיפול בדום נשימה בשינה. במיוחד הדגיש את הצורך באבחון מדויק כבסיס להתאמת טיפול אופטימלי.

ד"ר אמיר שיינברג, מומחה ברפואת ילדים, ראות ילדים ורופא שינה, סקר את האבחון של דום נשימה בשינה בקרב ילדים. בהמשך נערך דיון על מקומה של בדיקת השינה בקרב ילדים לפני ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפרעות שינה,  רפואת שינה,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות