חדשות

רופאי רמב"ם נלחמים על חיי תינוק - אחד מתאומים סיאמיים שהתמזגו

בניתוח מורכב, ככל הידוע ראשון מסוגו שנעשה בישראל, הופרדו התאומים - החי מאחיו המת. צוות רב-תחומי השתתף במבצע על-פי תוכנית מפורטת משום שהרוב המוחלט של הרופאים לא נתקל במצב כזה מעולם. צפו בסרטון שסיפק בית החולים כדי ללמוד פרטים על מקרה דומה

בית החולים רמב"ם בחיפה הודיע היום (יום ד) כי מאושפז אצלו במצב קשה תינוק, לאחר אחד מהניתוחים הנדירים שבוצעו בישראל - ניתוח להפרדת תאומים סיאמיים שהתפתחו באופן נדיר ביותר ולא תקין.
תאום אחד התמזג לתוך גופו של אחיו באופן חלקי. לתינוק שנולד היו בנוסף לראשו, ידיו ורגליו, גם חלקי גוף של התאום שהתמזג אתו: עוד אגן ירכיים, עוד זוג רגליים, עוד זוג ידיים, עוד מערכת עיכול וכליה נוספת.

מדובר במקרה נדיר ביותר. ב-126 השנים האחרונות תועדו בהיסטוריה הרפואית העולמית כ-150 מקרים כאלו. בישראל, ככל הנראה, מסר בית-חולים רמב"ם לא בוצע ניתוח הפרדה שכזה מעולם.

תמונת CT של התאומים הסיאמיים (צילום: בי"ח רמב"ם)

מתוך הדמיית CT של התינוק הסיאמי לפני הניתוח (צילום: בי"ח רמב"ם)

התינוק הוגדר במצב של סכנת חיים, בשל סיבוכי המום הנדיר והמורכב ובשל מום לבבי קשה ממנו הוא סובל. התינוק עבר בדיקת CT עם חומר ניגוד במטרה לאפשר לרופאים להבין את המבנה האנטומי המורכב ולברר האם שני התינוקות חולקים אברים משותפים, ומה על הרופאים לעשות כדי לשמור על בריאות התאום החי ככל האפשר.

בישיבה מיוחדת שבה לקחו חלק כל הצוותים המעורבים בטיפול בתאומים (רופאי הפגייה, קרדיולוגים, מנתחי לב וחזה, כלי דם, הדמיה, אורולוגיה, אורתופדיה, פלסטיקה, הרדמה, צוות חדר ניתוח וכירורגיית ילדים), נקבעה תוכנית הפעולה לביצוע ההפרדה. התוכנית הזאת התחייבה משום שלרוב הרופאים אם לא לכולם לא היה ניסיון קודם במקרה כזה.

בניתוח המורכב, הופרד התאום החי מאחיו המת. הליך זה נמשך ארבע שעות וכלל צוות רב-תחומי: ד"ר רן שטיינברג, מנהל כירורגית ילדים, ד"ר ארקדי וצ'יאן, מנהל היחידה ללפרוסקופיה מתקדמת בילדים, ד"ר דנה אגוזי, מנתחת פלסטית בכירה ומנהלת יחידת הכוויות, וד"ר איימן בוקאעי מהרדמה). בוצעה הפרדה מושלמת של חלקי גופו של התאום המת מאחיו החי, תוך כדי שמירה על כל המבנים החיוניים לחיי התאום ששרד. האיבר היחיד שהיה משותף לשני התינוקות – הכבד - הושאר בשלמותו אצל התאום החי.
ד"ר שטיינברג, מי שהוביל את מבצע הניתוח, מסר כי הפרוצדורה הסתיימה בהצלחה, אך התאום החי עדיין נמצא בסכנת חיים. הניתוחים הללו מאוד מורכבים עם אחוזי תמותה גבוהים", הדגיש. בחלק גדול מהמקרים יש מום לבבי מלווה, כמו במקרה הזה, מסכן את חיי הפעוט".

אתמול משחלפו כמה ימים מהניתוח, מצב התאום החי המאושפז בפגייה מוסיף להיות קשה, אך יציב קשה.
המשפחה סירבה להתיר פרסום פרטים נוספים.

בהדמיית ה-CT של התינוק (מצורפת) ניתן לראות את מצבו המורכב של הפעוט, לפני הניתוח.

צפו בצילום ווידאו כללי מחדר הניתוח שבו בוצע הניתוח ובסרט מיוטיוב בו מספרים על מקרה דומה שהתרחש בהודו.

נושאים קשורים:  חדשות,  קרדיולוגיה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  תאומים סיאמים
תגובות