אסתמה

מעכבי COX-2 סלקטיביים בטוחים לשימוש בסובלים מ-AERD

לפי סקירה שיטתית של מחקרים רנדומליים מבוקרים, מעכבי COX-2 בטוחים לשימוש בחולים עם מחלה נשימתית המתלקחת על ידי אספירין

מחלה נשימתית המתלקחת על ידי אספירין (Aspirin Exacerbated Respiratory Disease; AERD) מתאפיינת בטריאדה של אסתמה, רגישות לאספירין ופוליפים באף. המחלה נגרמת בשל עיכוב של COX-1, אשר בחולים שיש להם רגישות גורם לעלייה ברמות ציסטיניל לויקוטריאן ובעקבותיה אסתמה ונזלת.

כל התרופות המשתייכות לקבוצת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs) נושאות אזהרה עי הן אינן מותרות לשימוש בחולים עם AERD, אולם מרבית החולים הללו בדרך כלל מסוגלים לסבול מעכבי COX-2.

על מנת לבחון את הבטיחות של מעכבי COX-2 או NSAIDs בעלי סלקטיביות יחסית ל- COX-2, ביצעו חוקרים סקירה שיטתית של מחקרים רנדומליים מבוקרים.

החוקרים לא מצאו הבדלים ניכרים בתסמינים הנשימתיים, בירידה ב-FEV1 או בתסמינים האפיים כתוצאה משימוש במעכבי COX-2 (למשל סלקוקסיב [סלקוקס; תרימה]). NSAIDs סלקטיביים גרמו לתסמינים נשימתיים באחד מתוך 13 מטופלים (כ-8%).

החוקרים מסכמים, שנטילת מעכבי COX-2 היא בטוחה בחולים עם אסתמה קלה-בינונית יציבה ו-AERD, ו-NSAIDs סלקטיביים נושאים סיכון קטן עבור מטופלים כאלו, לפי הסקירה השיטתית שביצעו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Morales DR, Lipworth BJ, Guthrie B, et al. Safety risks for patients with aspirin-exacerbated respiratory disease after acute exposure to selective nonsteroidal anti-inflammatory drugs and COX-2 inhibitors: Meta-analysis of controlled clinical trials. J Allergy Clin Immunol. 2014;134(1):40-45.

נושאים קשורים:  אסתמה,  תופעות לוואי,  NSAIDs,  מעכבי COX-2,  מחלה נשימתית מוחמרת על ידי אספירין,  AERD,  רגישות לאספירין,  מחקרים
תגובות