חדשות

סל הבריאות: פורסמו הנחיות לאספקת מחשבי תקשורת תומכת וחלופית

המכשירים הוכללו לראשונה בסל התרופות בשנה שעברה; חוזר של משרד הבריאות בנושא מפרט את הנהלים, אמות המידה לזכאות, דרכי אספקת המכשירים וגם תקופת ההתנסות הנדרשת מהמשתמשים

מיטת בית חולים ומכשירים (צילום: אילסוטרציה)
מיטת בית חולים ומכשירים (צילום: אילסוטרציה)

משרד הבריאות מפרסם היום (ג') הנחיות ואמות-מידה לאספקת מחשבי תקשורת תומכת וחלופית עבור אנשים עם מוגבלות. המחשבים הוכללו בסל שירותי הבריאות החל מהשנה, ומשרד הבריאות יספק אותם באמצעות המחלקה למחלות ממושכות בלשכות הבריאות והיחידה הארצית למכשירי שיקום וניידות.

ההנחיות החדשות נכללות בחוזר מינהל רפואה (להורדה לחצו כאן),  הכולל גם טופס שרופא וקלינאי/ת תקשורת צריך למלא עבור מי שמבקש לרכוש מכשיר תקשורת כזה. הוא מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור (עקב מחלתם הפוגעת באופן חמור בתפקוד המוטורי), או לאנשים הלוקים במובנות דיבור ירודה, להביע את עצמם וכך לתקשר באופן מיטבי ועצמאי, ככל שניתן, עם סביבתם.

המכשירים פועלים באמצעות תוכנה ייחודית, המאפשרת יכולת תקשורת על ידי העברת מסרים מוקלטים או מוקלדים שמחליפים דיבור. הפעלת המערכות הללו מתבצעת באמצעות עזרי הנגשה שונים - החל מעכבר הפעלה סטנדרטי ועד למערכות מורכבות המאפשרות תקשורת באמצעות מיקוד מבט.

המכשיר יינתן על ידי משרד הבריאות לשימוש קבוע רק לאחר תקופת התנסות של שלושה חודשים

בחוזר מפורטים סוגי המערכות המאושרות לשימוש, מי היא האוכלוסייה הזכאית לקבלם, אופן הגשת הבקשה למשרד הבריאות ודרך אספקת המכשירים.

לשם קביעת הזכאות למכשיר, יש צורך במסמך חוות דעת של רופא מטפל, שתכלול מידע רפואי רלוונטי, וכן מסמך מקלינאי תקשורת המפרט את תפקודי השפה והדיבור של המבקש.

בשלב ראשון, מי שיוכר כזכאי למכשיר כזה יקבל אותו לתקופת התנסות בשימושו של כ-3 חודשים לפחות. המכשיר יינתן על ידי משרד הבריאות לשימוש קבוע רק לאחר תקופת ההתנסות.

ממשרד הבריאות נמסר, כי המטופל שימצא זכאי למכשיר יופנה על-ידו לגורם חיצוני שידאג להשאיל את המכשירים למטופלים, כאמור לאורך כל תקופת ההתנסות. בתום תקופה זאת יש צורך בקבלת חוות דעת של קלינאי תקשורת העוסק באופן ספציפי בתקשורת תומכת חלופית – ורק אז המכשיר יאושר בהתאם לחוות הדעת המקצועית.

במקרים שבהם קיים צורך באביזרי נגישות נוספים לצורך הפעלת המחשב, תינתן גם לשם כך חוות הדעת של מרפא בעיסוק, המתמחה בתקשורת תומכת חלופית ומפרטת את אביזרי הנגישות הדרושים למטופל.

כאמור, ההחלטה אם ולמי לאשר ולספק את המכשיר תתקבל ביחידה הארצית למכשירי שיקום וניידות במשרד הבריאות ותטופל בהתאם לנוהל אישור מכשירי שיקום וניידות. בתום השימוש המכשירים יוחזרו למשרד הבריאות, אף זאת בהתאם לנוהל. נמסר כי התיקונים והתמיכה הטכנית יהיו באחריות משרד הבריאות.

הכנסת הטכנולוגיה החדשנית הזאת לסל התרופות והטכנולוגיות ל-2015, אמר סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, "היא ללא ספק מהלך חשוב ומשמעותי ביותר, שכן היא תאפשר מתן סיוע בתהליך שיקומם של אנשים רבים".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  סל התרופות והטכנולוגיות 2015,  מחשב לתקשורת תומכת,  מוגבלות בדיבור,  מינהל רפואה
תגובות