ויטמין D

רמות ויטמין D נמוכות קשורות לדלקת אף וגתות אף עם פוליפים

מטה-אנליזה חשפה, כי מטופלים הסובלים מדלקת באף ובגתות האף עם פוליפים, נוטים יותר לרמות נמוכות של ויטמין D בדם, וכי רמת ויטמין D יורדת ככל שחומרת המחלה גוברת

דלקת בגתות האף (צילום: אילוסטרציה)

הפתופיזיולוגיה של ויטמין D הובילה להתפתחות בתחום מחלות דרכי הנשימה העליונות. ישנן ראיות רבות בספרות המקצועית כיום, המוכיחות כי ויטמין D מתווך את פעילות מערכת החיסון המולדת והנרכשת בתאי האפיתל של מערכת הנשימה.

דלקת כרונית באף ובגתות האף (chronic rhinosinusitis - CRS) מהווה נטל סוציו-אקונומי כבד במדינות מפותחות, ועדיין נחשבת כמחלה קשה לטיפול. ויטמין D הפך למוקד התעניינות קלינית מאחר והוא מספק אפשרות כטיפול משלים ל-CRS, ועשוי לשפר את איכות החיים של מטופלים הסובלים מ- CRS.

בוצעה סקירה שיטתית לבחינת הקשר שבין רמות ויטמין D בדם, פנוטיפ CRS וחומרת המחלה, על ידי הערכות תוצאים.

נערך חיפוש שיטתי במאגרי המידע PubMed, MEDLINE ו-EMBASE. החיפוש נעשה לפי מונחי הדיווח המועדפים בהתאם להנחיות לסקירה שיטתית ומטה-אנליזה. בניתוח האיכותי נכללו מחקרים שמדדו את רמות ויטמין D בדם וקישרו בין המדדים לכל תת-סוג של CRS (עם או ללא פוליפים באף).

במטה-אנליזה נכללו שבעה מאמרים (ארבעה מחקרים פרוספקטיביים ושלושה רטרוספקטיביים) שכללו בסך הכל 539 מטופלים. רמות ויטמין D בדם היו נמוכות יותר, באופן מובהק, בקרב מטופלים עם פנוטיפ פוליפואידי של CRS, בהשוואה למשתתפי ביקורת. רמות ויטמין D נמוכות נקשרו במקרים רבים עם פעילות דלקתית גבוהה.

לסיכום, הראיות הזמינות כיום מצביעות על קשר מובהק בין רמות נמוכות של ויטמין D לפנוטיפ פוליפואידי של CRS. הקשר שבין רמות ויטמין D לבין חומרת המחלה, כמו גם הפוטנציאל הטיפולי של ויטמין D, נותר לוט בערפל, ויש צורך במחקרים נוספים בתחומים אלו.

מקור:
Stokes, Patrick J.; Rimmer, Joanne; The relationship between serum vitamin D and chronic rhinosinusitis: A systematic review
American Journal of Rhinology & Allergy, Volume 30, Number 1, January/February 2016, pp. 23-28(6)

נושאים קשורים:  ויטמין D,  דרכי הנשימה העליונות,  דלקת באף וגתות האף,  chronic rhinosinusitis,  פוליפים באף,  פעילות דלקתית גבוהה,  מחקרים
תגובות