חדשות

"הדסה": ניתוח ראשון מסוגו להסרת גידול בעצם הירך באמצעות מערכות ממוחשבות

לדברי בית החולים, ניתוח זעיר פולשני שנעשה בעזרת מערכת ניווט חדשנית בשילוב מערכת הדמיה, איפשר הסרה מוצלחת של גידול במיקום קשה לגישה; את הניתוח הוביל פרופ' אירי ליברגל

פרופ' אירי ליברגל והמערכת הממוחשבת שסייעה בניתוח (צילום: "הדסה")

(עודכן 21:09) במחלקה האורתופדית ב"הדסה" עין כרם בוצע באחרונה ניתוח ראשון מסוגו, לסילוק גידול שפיר בעצם הירך תוך שימוש במערכת משולבת של הדמיה וניווט על מנת לבצעו בצורה זעיר-פולשנית.

בית החולים מסר אתמול (יום ב'), כי הנגע התפתח במיקום מאתגר מבחינת הגישה. הניתוח העדין והמורכב נעשה בתושבת ירושלים בת 27. יומיים לאחר הניתוח נמסר כי היא הולכת בעזרת קביים. המטופלת סבלה מכאבים לא מוסברים ברגל במשך תקופה ממושכת. בבדיקה התגלה נגע גידולי בעצם הירך. תחילה סברו הרופאים שיהיה צורך בניתוח לחיזוק העצם בעזרת פלטינות.

פרופ' אירי ליברגל והמערכת הממוחשבת שסייעה בניתוח (צילום: "הדסה")

פרופ' אירי ליברגל והמערכת הממוחשבת שסייעה בניתוח (צילום: "הדסה")

פרופ' ליברגל: "במיקום כזה, ניתוח קונבנציונלי היה יכול להיות מאוד מורכב, עם סיכון להתפתחות סיבוכים או פגיעה בעצם והצורך בקיבועים או משתלים"

פרופ’ אירי ליברגל, מנהל המערך האורתופדי ב"הדסה", יזם בהתייעצות רב-צוותית שימוש בדרך ניתוחית חדשה, שבה הניתוח נעשה עם נווט ממוחשב לשאיבת הגידול ומילוי המקום שהוא תפס על הרגל בשתל עצם. פרופ’ ליברגל הוביל את הניתוח, כאשר הצוות כלל את ד"ר אמל חורי ופרופ’ רם מושיוב.

פרופ’ ליברגל אמר: "הודות למערכת ייחודית וחדשה הפועלת כיום בישראל רק ב'הדסה', ניתן לטפל בגידול באמצעות ניתוח זעיר-פולשני. ברגלה של המטופלת נמצא נגע גידולי שהתמקם בראש עצם הירך. במיקום כזה, ניתוח קונבנציונלי היה יכול להיות מאוד מורכב, עם סיכון להתפתחות סיבוכים או פגיעה בעצם והצורך בקיבועים או משתלים.

"במערכת החדשה, שהוכנסה לחדר הניתוח ההיברידי החדש במרכז הרפואי בעין כרם, משולבים שני מכשירים מתוחכמים ביותר שאיפשרו לבצע ניתוח מדויק ביותר במיוחד כשמדובר בפעולות כירורגיות מורכבות או מיוחדות".

המערכת החדישה כוללת את המכשיר זיגו (ZEEGO), מכשיר שיקוף המבצע פעולה דומה ל-CT. המכשיר תלוי על זרוע רובוטית וכך נכנס ויוצא במהלך הניתוח עצמו. הוא מאפשר למנתח לעבוד בשדה נוח ולשנות את פעולותיו, תוך שהוא מאפשר הדמיה מתוחכמת ואיכותית ביותר של האזור המנותח.

בנוסף, עשו המנתחים שימוש במערכת ניווט חדישה של חברת BRAINLAB. המערכת יודעת לזהות היכן במדויק פועל המנתח על גוף המטופל. לאורך כל הפעילות הניתוחית מכוון מחשב את המנתח אל המטרה. תזוזות קטנות של כמה מילימטרים, שיכולות להתרחש בחדר ניתוח רגיל, נמנעות בזכות הדיוק וההתבייתות על האזור המנותח. שתי המערכות "מדברות" זו עם זו לצורך שיפור יכולות הביצוע של המנתח.

עוד מסר פרופ’ ליברגל, כי שתי המערכות, המתבססות על טכנולוגיות ממוחשבות מתקדמות, נועדו למקסם את תוצאות הניתוחים השונים. כמותן נמצאות כיום רק בבתי חולים בודדים בעולם.

"במהלך הניתוח", הוסיף, "השתמשנו לראשונה במערכת המשולבת שנרכשה תודות לתרומה מארה"ב. הגענו ליכולת דיוק מדהימה בסדר גודל משמעותי ביותר לעומת מה שהכרנו עד היום. ה'זיגו' העביר למחשב ולמערכת הניווט תמונה תלת ממדית מלאה. הניתוח הזעיר-פולשני כלל הובלת מחט דקה לאזור הגידול, שאיבתו ומילוי האזור בשתל עצם כדי לשמור על יציבות הירך ולהוביל להתחדשותה וריפוייה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  חדשנות,  המרכז הרפואי "הדסה",  ניתוח זעיר פולשני,  גידול,  פרופ' אירי ליברגל
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2016, 17:54

ניווט בניתוחי עם גידולים באורטופדיה ועמוד שדרה בעזרת דימות תלת מימד עובד כבר באיכילוב ובבית חולים מאיר בהובלה של דר סגל מאיכילוב

למופת!

06.09.2016, 21:14

אני מתפלא שאתר רפואי משתמש בפלטינות לקבוע עצם.מילא שהקהל ההדיוט חושב שמשתילים לו פלטינות, אבל אתם??? בסה"כ מדובר ב"פלטות" או בעברית לוחיות העשויות בד"כ מפלדת אל חלד או סגסוגתשל טיטניום,