חדשות

ועדת סל התרופות פירסמה דירוגים ראשונים בתחום הגנטיקה, איידס, נפרולוגיה ואורולוגיה

מתוך 25 תרופות, טיפולים ובדיקות שהוגשו לאישור ועדת הסל לשנת 2018, 12 קיבלו את שני הדירוגים הגבוהים ביותר, מה שאומר כי יעברו לסיבוב הדיונים השני של הוועדה בעתיד; הדיונים כללו גם תרופות וטיפול בתחום האא"ג, אורתופדיה, בדיקות דימות ומחלות מטבוליות

ישיבת ועדת סל התרופות לשנת 2018 (צילום ארכיון: משרד הבריאות)

הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2108 החלה לפרסם את הדירוגים הראשוניים לתרופות שהוגשו לשיקולה. אתמול (ג') פורסמו עיקרי החלטותיה והדירוגים שהעניקה בישיבה הראשונה שהתקיימה בשבוע שעבר, בנוגע ל-25 תרופות וטכנולוגיות המועמדות להכללה בסל.

בראש הוועדה, המונה השנה 20 חברים, עומד פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי "תל-אביב איכילוב". התקציב שעומד לרשות הוועדה הוא 460 מיליון שקל ועוד 40 מיליון לתחום רפואת השן. זאת, לעומת 300 מיליון לפני כשנתיים.

בהתאם לדרך עבודתה של הוועדה, התרופות, התכשירים, הטכנולוגיות והבדיקות שקיבלו את הדירוגים A9 ו-A8/9 (הגבוהים ביותר בסולם הדרגות), יעלו לסיבוב הדיונים השני. יש להן גם סיכוי טוב – אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון – להיכלל בסופו של דבר בסל השנה.

גם לתרופות שקיבלו את הדירוג A8 יש סיכוי לעלות לסבב הדיונים השני והמכריע. לעומת זאת, תרופות וטכנולוגיות שקיבלו את הדירוגים B7 ו-B6 למעשה לא יעלו לסיבוב השני, אף כי יתכן שערעורים שיוגשו לגביהן, בעיקר על-ידי חברות תרופות, ישנו את דירוגן הנוכחי בהמשך עבודת הוועדה.

בישיבת העבודה הראשונה נדונו 25 מועמדויות, בכלל זה טכנולוגיות בתחום האורתופדיה, רפואת אף אוזן גרון, גנטיקה ובדיקות סקר, בדיקות דימות, נפרולוגיה, HIV, אורולוגיה ומחלות מטבוליות.

שבע מועמדויות קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר (A9). ארבע מהן בתחום הגנטיקה: הרחבת ההתוויות הקיימות לבדיקות הסקירה לגילוי נשאים למחלה גנטית בקרב יהודים ממוצא קווקזי (חסר קומפלקס מיטוכונדריאלי 1 והמחלה Chronic Granulomatous Disease), בדיקת הסקירה לתסמונת Walker Warburg בקרב יהודים ממוצא אשכנזי והוספת בדיקות שונות באוכלוסייה הערבית והדרוזית.

כמו כן ניתן דירוג A9 בתחום המחלות המטבוליות, גם לתכשיר (Chenodeoxych0lic acid)יCDCA לטיפול בהפרעות מולדות של חומצת מרה מסוג Sterol 27 hydroxylase deficiency, המוצגת כ-cerebrotendinous xanthomatosis (או CTX); לתכשיר Vimizim לטיפול בחולים עם תסמונת Morquio Aי(Mucopolysacchridosis IV type A) ולתכשיר Galafold לטיפול בחולי מחלת פברי עם מוטציות מגיבות שאינם יכולים לקבל טיפול אנזימטי חלופי. לגבי תכשיר זה ביקשה הוועדה התייחסות מומחים נוספת לעניין הגדרת חולים אלו.

הדירוג השני בסולם, A8/9, ניתן ל-10 תכשירים וטכנולוגיות: לשינוי שיטת התקצוב של מכשירי שמיעה לבני 64-51 ; סקר גנטי לילודים לגילוי סיסטיק פיברוזיס; בדיקות דימות באמצעות PET הכלולות בסל אך הרחבתן גם לסרטן הרחם כשקיים חשד קליני או הדמייתי לפיזור המחלה מחוץ לרחם וכן כשיש חשד להישנות המחלה; לגבי סרטן העריה כשקיים חשד לפיזור ממאירות מקומית וכאשר יש הישנות של המחלה או חשד לפיזור המחלה. הוועדה ביקשה בנושא זה התייחסות מומחים בתחום הרפואה הגרעינית.

דירוג שני זה ניתן גם לתרופה Parsabiv לטיפול בהיפר-פארא-תירואידיזם בחולים עם מחלת כליות כרוניות המטופלים בדיאליזה ואינם יכולים או כשלו בטיפול קודם ב-Cinacalcet.

הוועדה העניקה דירוג A8/9 גם לתכשיר לטיפול בנשאי HIV המשלב כמה חומרים פעילים כמו Emitricitabine ו-Tenofovir alafenamide – אולם עבור תת קבוצות של חולי HIV שאינם מתאימים לטיפול הקיים כבר בסל.

בתחום האורולוגיה ניתן דירוג זה לתכשיר Betmiga לטיפול בשלפוחית שתן פעילה ביתר (OAB) אצל חולים שפיתחו אי סבילות לטיפול הקיים בלבד.

כמו כן ניתן דירוג זה לבקשה להרחבת מסגרת ההכללה בסל של בוטוקס לטיפול בשלפוחית שתן פעילת ביתר וזאת כקו טיפול מתקדם לאחר מיצוי קווי טיפול קודמים כמו טיפול התנהגותי, תרופתי או פיזיותרפיה. בוטוקס כלול כבר בסל התרופות בהתוויות שונות כמו הקלה סימפטומטית של עווית העפעף, הפרעות של עצב VII בחולים מעל גיל 12, טיפול בעווית של מחצית הפנים וכן בפגיעה מוקדית נלווים במתח השרירים, תיקון פזילה בחולים גיל 12 ומעלה, הפחתת תסמיני פגיעה צווארית במתח שרירים במבוגרים, טיפול בדפורמציה של כף הרגל הנובעת מספסטיות בילדים עם שיתוק מוחין גיל שנתיים ומעלה, ספסטיות פוקאלית בגפה העליונה הנובעת משבץ מוחי, טיפול באי שליטה במתן שתן בחולים עם שלפוחית נוירוגנית על רקע פגיעה יציבת מתחת לצוואר בחוט השדרה על רקע טרשת נפוצה.

כן הוענק דירוג זה לנוירומודולציה סקרלית לטיפול באצירת שתן.

חמש מועמדויות קיבלו את הדירוג השלישי בסולם, A8, וביניהן בדיקת סקר לחבר G6PD בילודים, בדיקת סקר למוטציות שכיחות בגנים BRCA1/2 בנשים מוצא אשכנזי, הרחבת מימון להסעות באמבולנס לחולי דיאליזה מ-50% ל-80% השתתפות, נוירומודולציה סקרלית לטיפול בפעילות יתר של שלפוחית השתן ומצב של Urge incontinence, והתכשיר Galafold עבור כלל החולים – אלא שבהקשר זה נקבע כי יבדקו העלויות מול חלופות שקיימות בסל.

הוועדה החליטה כי התכשיר המשולב  Truvada/Emitrivir של טבע, הכלול כבר למעשה בסל כטיפול בחולי HIV, ושהבקשה שהוגשה הפעם היא להרחיב את מסגרת ההכללה שלו גם לטיפול לפני חשיפה למניעת הידבקות בנגיף (PreP ) במבוגרים בסיכון גבוה, יועלה לדיון בעדכון הסל הבא, כאשר יצטבר יותר מידע מקופות החולים לאורך השנה הקרובה לגבי השימוש בתכשיר זה להתוויה. קופות החולים מסבסדות התכשיר.

הדו"ח המלא הכולל את עיקרי ההחלטות

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות לשנת 2018,  דירוג,  סל הבריאות,  פרופ' רוני גמזו
תגובות