חדשות

"רמב"ם": ניתוח נדיר בהשתתפות כ-50 אנשי צוות להצלת פגה שנולדה עם גידול

בית החולים בחיפה מסר כי הניתוח, שכלל הסרת גידול במשקל קילוגרם ושהיה מחובר לראש ולחזה של הפגה שנולדה בשבוע ה-34 להריון, בוצע בשלושה שלבים וכלל כ-50 אנשי צוות ממחלקות שונות

הצוות הרב-תחומי ב"רמב"ם" במהלך הניתוח בפגה (צילום: "רמב"ם")

במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה בוצע לפני כמה ימים ניתוח מורכב, שנעשה בשלושה שלבים, ונטלו בו חלק כ-50 אנשי צוות רפואי מתחומים שונים. במהלך הניתוח הפרידו הרופאים גידול ענק במשקל של 1 ק"ג מגופה של פגה שנולדה בשבוע ה-34 להיריון, שמשקלה היה בעת הלידה 2 ק"ג.

בית החולים מסר כי מדובר בניתוח נדיר, שכמוהו נעשו מעטים ברחבי העולם. לפי הפרטים שנמסרו מבית החולים, הפגה נולדה עם גידול מולד ונדיר, טרטומה, שהתפתח מתוך גופה והיה מחובר לצווארה, ראשה ובית החזה שלה. הגידול ניזון מהעורק הראשי המוביל למוחה. גידול מסוג טרטומה מתרחש בשיעור של 1 למיליון לידות. לרוב הוא מסתיים במות העובר עוד בהיותו ברחם או מיד לאחר הלידה.

הגידול אובחן בגופה של הפגה עוד במהלך ההיריון. גודלו היה כמחצית מגודל גופה. למרות הסיכונים הצפויים לעוברית החליטו הוריה להמשיך בהיריון. ב"רמב"ם" נערכו מבעוד מועד לתרחיש המאתגר של לידת הפגה.

בשלב הראשון של המבצע הרפואי יולדה התינוקת בניתוח קיסרי. עם הוצאתה מהרחם, בחרו הרופאים שלא לנתק את חבל הטבור ולהשאירה מחוברת למערכת הדם של האם, כיוון שהגידול, הסבירו, חסם את דרכי הנשימה שלה. לכן, חלק מהניתוח בוצע בתוך הרחם, כשהרופאים החדירו צינור הנשמה בהנחיית מצלמה אנדוסקופית לקנה הנשימה של התינוקת.

לאחר מכן בוצע פיום קנה (יצירת מעבר אוויר) כדי לאפשר לה לנשום, תוך מעקף דרכי הנשימה העליונות. משהסתיים החלק הזה, היא הועברה לפגייה להתאוששות ולהשגחה.

כעבור כמה ימים, כשמצבה התייצב, ניגשו הרופאים לשלב השני של הטיפול: סגירת כלי הדם הראשיים המזינים את הגידול הענק. ניתוח זה בוצע בעזרת צנתור העורק הראשי המוביל למוחה של התינוקת, לאחר שהרופאים וידאו שאספקת הדם למוח לא תיפגע עקב ההליך.

השלב השלישי היה המורכב מכולם - הפרדת הגידול מהתינוקת – ונמשך יותר מארבע שעות. בוצע בו הליך ניתוחי עדין, מורכב ומסוכן, לשם הפרדת הגידול מגופה של הפעוטה. תחילה הפרדתו מהגולגולת, בהמשך מהלסתות, הצוואר, בית החזה, כלי הדם, הוושט וקנה הנשימה. נעשתה הקפדה על שימור מלא של האיברים הללו.

כ-50 רופאים, אחיות ואנשי צוות לקחו חלק במבצע הניתוחי. הם הגיעו מהמחלקות לאא"ג ניתוחי ראש צוואר, טיפול נמרץ ילודים ופגים, פגייה, הרדמה מיילדותית וילדים, כירורגיה פלסטית, גניקולוגיה ומילדות, צנתורי מוח, כירורגית ילדים, נוירוכירורגיה, ריאות ילדים, קרדיולוגיה ילדים, דימות, בנק הדם, מעבדות ועוד.

משנסתיים החלק השלישי במבצע הניתוח הועברה הפגה להמשך טיפול והשגחה בפגיה של בית החולים לילדים ברמב"ם. הרופאים הדגישו כי מדובר היה במשימה שנראתה תחילה כבלתי אפשרית. אחרי שלושה ניתוחים מורכבים וכשהיא עתה בת פחות משבועיים לחייה, הפגה מתאוששת היטב.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח נדיר,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  טרטומה,  פגה,  עוברית,  מבצע
תגובות
10.01.2018, 20:07

כה לחי!

אנונימי/ת
10.01.2018, 20:37

אוי, זה גד נתן מפרשת המטואונקולוגיה בהדסה? איפה היית כל הזמן הזה?

ובאותה הזדמנות אגב, באמת כה לחי!

אנונימי/ת
12.01.2018, 08:46

מרשים! השגי הרפואה הם מדהימים.