חוש הריח

שינויים בחוש הריח הקשורים בהשמנת יתר

מטא-אנליזה נרחבת, הדגימה מתוך נתונים של מעל אלף מטופלים קשר בין השמנת יתר לפגיעה בחוש הריח. כמו כן, הודגם כי ניתוחים בריאטרים יכולים להפוך פגיעה זו

18.03.2019, 18:02

סביבת האוכל המודרנית הינה גורם מרכזי לעלייה בהשמנת יתר. ידוע היום כי חוש הריח משחק תפקיד מרכזי בבחירת האוכל. עם זאת, הקשר בין חוש הריח להשמנת יתר עדיין אינו מובן. בסקירה זו בוצעה הערכה של הידע הקיים על הקשר שבין השמנת יתר וחוש הריח.

סקירה זו מבוססת על מחקרים תצפיתיים אשר השוו את יכולות חוש הריח בין קבוצות משקל שונות (10 מחקרים). בנוסף נסקרו מחקרים קליניים אשר בדקו את השינוי בחוש הריח לאחר ניתוח בריאטרי (9 מחקרים). המידע שנאסף עבר מטא-אנליזה על ידי כלי הערכה סטנדרטיים לבדיקת חוש הריח (Sniffin' stick). זאת על מנת לבחון האם קיים קשר בין חוש הריח לבין משקל גוף או לניתוחים בריאטרים.

תוצאות הסקירה הובאו מ-38 מערכות נתונים, עם סך כולל של 1,432 הערכות אינדיבידואליות של חוש הריח. באמצעות מטא-אנליזה הודגם כי חוש הריח תואם ביחס הפוך למשקל גוף. בנוסף, הודגם כי מטופלים אשר עברו ניתוח מעקף קיבה (Roux en-Y), דיווחו במקרים רבים על שינויים בחוש הריח. אך עם זאת, שינוי יותר משמעותי ומיידי נצפה במשתתפים שעבור ניתוח שרוול קיבה.

בסקירה זו נמצאו עדויות חזקות המקשרות בין חוש הריח לבין השמנת יתר. עדויות אלה מרמזות כי ניתוח בריאטרי (במיוחד שרוול קיבה) הינו טיפול מעשי אשר יכול להפוך את הירידה בחוש הריח הקשורה בהשמנת יתר.

מקור: 

Peng M. et al. (2018) Obesity Reviews. 20, 325

נושאים קשורים:  חוש הריח,  ניתוח בריאטרי,  מעקף קיבה,  שרוול קיבה,  מחקרים
תגובות