• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

גם נשים נוחרות אך הן לא מודות בכך ומעמידות את עצמן בסכנה

ממצאי מחקר שנערך ב"סורוקה" מסבירים את אחת הסיבות לתת אבחון של דום נשימה בשינה בקרב נשים

עוצמת הנחירות בין שני המינים דומה. צילום: אילוסטרציה

מחקר חדש שנעשה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע  בהובלת פרופ' נמרוד מימון, מנהל פנימית ב' ומומחה למחלות ריאה, הראה כי לא רק גברים, גם נשים נוחרות, אם כי לעתים קרובות הן אינן מודות בכך או מתעקשות באופן שגוי שהנחירות שלהן אינן חזקות כמו של גברים. דו"ח המחקר פורסם ב- Journal of Clinical Sleep Medicine.

פרופ' מימון מסר: "נחירות הן הסימן השכיח ביותר לדום נשימה בשינה - obstructive sleep apnea - הפרעה המהווה גורם סיכון משמעותי ליתר לחץ דם ולאירועים מוחיים, לירידה באיכות החיים ולנטייה לישנוניות ולהירדמות בשעות היום.

פרופ' נמרוד מימון, מנהל פנימית ב' ומומחה למחלות ריאה ב"סורוקה". ""נחירות הן הסימן השכיח ביותר לדום נשימה בשינה"

"ידוע מכבר שיש הבדלים מגדריים בהפניית מטופלים למעבדות שינה לצורך אבחון הבעיה ושנשים סובלות מתת אבחון של דום נשימה בשינה, מה שחושף אותן לסיכונים בריאותיים מוגברים".

במחקר נטלו חלק 1,913 משתתפים שגילם הממוצע היה 49 שנים. (675 היו נשים, 1,238 גברים). הם נתבקשו לפני בדיקה במעבדת שינה למלא שאלון ולדרג את חומרת הנחירות שלהם. בהמשך נמדדה עוצמת הנחירות במעבדת השינה באמצעים אובייקטיביים.

פרופ' מימון: "נמצא שהנשים נוחרות בעוצמה של 50 דציבלים בממוצע והגברים בעוצמה קצת יותר גבוהה - 51.7 דציבלים, בדומה לרעש המופק בעת שיחה בבית או בכל מקום שקט אחר.

"מהנתונים עלה עוד שלמרות שנשים נחרו בעוצמה דומה לזו של גברים, בקרב הנשים שהצהירו שאינן נוחרות, כ-40% נוחרות ואף בעוצמה חזקה או חזקה מאוד. בקרב גברים: 6.8% דיווחו כי לא נחרו, כאשר במציאות רק 3.5% לא נחרו.

"כמו כן גילינו שלמרות שכמעט אין הבדל בעוצמת הנחירות בין שני המגדרים, מעט נשים נוטות לדווח על העובדה שהן נוחרות והן ממעיטות בעוצמת הנחירות שלהן. העובדה שנשים מדווחות על נחירות בכמות מועטה מהמתואר יכולה להיות אחד המחסומים המונעים מהן להגיע למעבדת שינה כדי לבדוק את איכות השינה שלהן.

"ממצאי המחקר מעידים גם על כך שעל הרופאים לחפש אחרי סימנים אחרים לדום נשימה בשינה בקרב נשים ולא להתבסס רק על דיווח עצמי של נחירות - שכן נראה שהסטיגמה המגדרית משפיעה על התשובות של הנשים המטופלות.

"יש חשיבות לאבחון דום נשימה בשינה לשם מניעת סיכונים בריאותיים משמעותיים, ביניהם אירועים מוחיים ויתר לחץ דם, וכדי לשפר את איכות החיים ולהקטין נטייה לישנוניות ולהירדמות בשעות היום", סיכם פרופ' מימון.

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  פרופ' נמרוד מימון,  נחירות,  חדשות,  סטיגמה מגדרית
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2019, 21:24

נמרוד, אתה מלך!!!!

אנונימי/ת
16.05.2019, 10:31

לגמרי! ?