מחקרים - נגיף הקורונה

אסטרטגיות למניעה וניהול של מגיפת הקורונה

סקירה זו מתבססת על ידע שנצבר עד כה במהלך התפרצות מגיפת ה-COVID-19 ומסכמת את דרכי המניעה, האבחנה והטיפול האופטימליים כמו גם חלק מתסמיני המחלה

בדיקת דגימה לנגיף הקורונה. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

מאז התפרצות מחלת הקורונה (COVID-19) בדצמבר 2019 בסין, יש עלייה חדה במקרים המאובחנים ברחבי העולם. אנשי מקצועות בריאות ברחבי העולם נתקלו במספר אתגרים מאז התפרצות המחלה. בשלביה הראשונים, רוב החולים החדשים נדבקו מבעלי חיים בעוד שההעברה בין בני אדם לא הוכחה. עם זאת, רוב בתי החולים בסין לא צוידו במיגון מספק עבור הצוותים הרפואיים ולכן מספר המקרים החדשים שהתגלו כתוצאה ממגע בין בני אדם עלה באופן חד. יכולת ההעברה המהירה של הנגיף התרחשה כתוצאה מריבוי דרכי ההעברה והוירולנטיות של הנגיף ופגיעות האוכלוסיה האנושית.

כתוצאה מעומס העבודה והעדר המיגון, הצוותים הרפואיים בפרובינציית חוביי בסין ובעיר ווהאן בפרט סבלו משחיקה קשה. שחיקה זו הוגברה על ידי מחסור בציוד רפואי כדוגמת חמצן ומנשמים ולכן לא כל החולים שסבלו מהיפוקסמיה קיבלו את הטיפול המתאים. בנוסף, התגלה קושי בהבחנה בין חולי COVID-19 לבין חולים במחלות חום אחרות.

השמת סגר על העיר ווהאן ומספר ערים נוספות בסין סייעה במניעת הפצה רחבת היקף של הנגיף לאזורים אחרים. בדיקות חום גוף הפכו לבדיקות חובה לפני כניסה לאזורים ומוסדות שונים והוקמו מספר בתי חולים ייעודיים לחולי קורונה. צוותים רפואיים באזור תוגברו על ידי צוותים רפואיים ממחוזות אחרים בסין. גישה אינטגרטיבית זו הכוללת התמגנות מוקדמת, זיהוי מוקדם, אבחנה מוקדמת ובידוד מוקדם שיטחה באופן יעיל את עקומת הנדבקים החדשים.

על בסיס הפרסומים הרבים הנוגעים ל-COVID-19, כותבי סקירה זו מסכמים כי כחצי מהנדבקים אינם סובלים מחום גבוה, לא בהכרח ישנם ממצאים רדיולוגיים גם בחולים תסמיניים וכי לימפופניה, LDH ובילירובין ישיר גבוהים הם ממצאים מעבדתיים שכיחים. כמו כן, ככל הנראה העברה ורטיקלית של הנגיף אינה מתרחשת.

למרבה הצער, לא קיימים טיפולים מוכוונים כנגד נגיף ה-SARS-CoV-2 ומעל 150 ניסויים קליניים מתבצעים כעת עם תרופות שונות.

מספר טיפולים סיניים מסורתיים כדוגמת קפסולות Lianhuaqingwen ו-Liushen עיכבו שכפול ויראלי in-vitro. שימוש בפלזמה מחולים שהבריאו מהמחלה הוביל להיעלמות מהירה של הנגיף ושיפור ריווי חמצן.

המאפיין הפתולוגי העיקרי של COVID-19 הוא ריבוי כיח בברונכיאולות ובאלוואולי. לפיכך, טיפולים המובילים להגברת לחות דרכי האוויר ומעכבים ייצור מוצין יכולים להיות בעלי השפעות חיוביות על חולי COVID-19. תערובת גזים המכילה מימן וחמצן הובילה לשיפור בדיספנאה של חולים רבים.

למרות המידע הרב שנצבר בנוגע ל-COVID-19 נותרו שאלות רבות ללא מענה: מהן דרכי ההעברה המדויקות, מהי תגובת המאכסנים ומהם דינמיקת העומס הנגיפי והטיפול הרפואי המיטבי במחלה.

לאחרונה זוהו מטופלים עם הופעה מחודשת של RNA נגיפי לאחר שנמצאו שליליים לנגיף. למרות שלא סביר כי מטופלים אלה יחוו את מחלת ה-COVID-19 שנית, יש לבחון האם הם מידבקים או דורשים בידוד.

מקור: 

Guan, W. et al. (2020), European Respiratory Journal. 55, 2000597

נושאים קשורים:  ניהול,  אבחון,  טיפול,  פתופיזיולוגיה,  העברה,  מן הספרות,  נגיף הקורונה,  מחקרים
תגובות