חדשות

עלייה חדה בדלקות בלוטות הרוק אצל מוסלמים בשל צום הרמדאן

מחקר שבוצע בבית החולים "פדה-פוריה" מצא עוד: שיעור תאי הדם הלבנים אצל מטופלים מוסלמים בזמן הרמדאן היה ב-25% גבוה מבשאר חודשי השנה ומעיד על דלקת חריפה יותר

ד"ר עימאד אבו אל-נעאג', מנהל המחלקה לכירורגיית פה ולסתות ב"פדה-פוריה". "קיימים כמה גורמים לעלייה בשכיחות הדלקות. אחת החשובות שבהן היא שתייה מועטה והתייבשות". צילום: יגאל לוי

שיעור המטופלים המוסלמים הסובלים מדלקות בבלוטות הרוק עולה כמעט פי 2.5 בתקופת צום הרמדאן בהשוואה לשאר חודשי השנה. כך עלה ממחקר שבוצע במחלקה לכירורגיית פה, פנים ולסתות של המרכז הרפואי פדה-פוריה, בשיתוף עם מחלקת אף, אוזן, גרון וניתוחי ראש-צוואר בבית החולים סנט וינסנט דה פול (הצרפתי) בנצרת.

במסגרת המחקר נערכה השוואה בין מספר הפניות של מוסלמים למלר"ד (מיון) עקב דלקת בבלוטות רוק בחודש הרמדאן בשנים 2013–2018. נבחנו יותר מ-200 מקרים של דלקות בבלוטות הרוק, מתוכם זוהו כ-120 מקרים של דלקת אצל מוסלמים. כדי למנוע עיוות בקריאת הנתונים, הדגישו עורכי המחקר, בוצעו כל החישובים על בסיס לוח השנה המוסלמי, תוך התחשבות בעובדה שמועד הרמדאן משתנה מדי שנה ביחס ללוח הכללי.

דו"ח המחקר התקבל לפרסום בכתב העת BMC Oral Health. הוא בוצע בהנחיית ד"ר עימאד אבו אל-נעאג', מנהל המחלקה לכירורגיית פה ולסתות ב"פדה-פוריה" וד"ר סולימאן זערורה, מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש-צוואר בבית החולים הצרפתי. צוותי הרופאים משתי המחלקות שותפו בו.

ניתוח הנתונים גם הראה שבקרב מוסלמים היו כ-4.5 פניות לחודש בזמן הרמדאן לעומת פחות משתי פניות ביתר חודשי השנה. שיעור תאי הדם הלבנים אצל המטופלים בזמן הרמדאן היה ב-25% גבוה מהמטופלים בשאר חודשי השנה, עדות לדלקת חריפה יותר. המדדים מצביעים על התייבשות.

ד"ר סולימאן זערורה אמר: "האוכלוסיה המגוונת המתגוררת באזורנו כוללת ציבור מוסלמי גדול. הזדמן לנו לצבור נתונים מספקים כדי להגיע למסקנות. השווינו בין תקופות הרמדאן לבין שאר חודשי השנה, בשונה ממחקרי עבר שבהם היה נהוג לבחון רק את החודשים הסמוכים לחודש הרמדאן".

ד"ר אבו אל-נעאג': "דלקות בבלוטות הרוק הן סיבה שכיחה לפנייה למיון. בין ביטוייה: נפיחויות דרמטיות שעלולות להיווצר באזור הפנים והצוואר. במקרים חריגים וחריפים קיים סיכון לחסימת נתיב האוויר עד סכנת חיים של ממש. קיימים כמה גורמים לעלייה בשכיחות הדלקות. אחת החשובות שבהן היא שתייה מועטה והתייבשות. חומרת הדלקת תלויה פעמים רבות במחלות רקע כמו סוכרת. לכן, לפני חודש הרמדאן מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, לעדכן את הטיפול התרופתי ואופן נטילתו בזמן הצום, להרבות בשתייה בשעות המותרות ולהקפיד על איזון במקרה של סוכרת".

נושאים קשורים:  רמדאן,  בריאות מגזר הערבי,  צום,  דלקת בבלוטות הרוק,  חדשות,  ד"ר עימאד אבו אל נעאג',  ד"ר סולימאן זערורה,  סוכרת,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2020, 10:49

אולי תחלואה מאוכל מאשר צום מגביר את הסיכוי למחלות אחרות פרט לדלקת בבלוטת הרוק
אז עדיף צום מאשר אוכל ושתייה לא??