חדשות

"איכילוב": יילוד הורדם והונשם כשרק ראשו וכתפיו מחוץ לרחם

הרופאים הסירו גידול שפיר נדיר בצווארו של התינוק בפרוצדורה ייחודית בשם Exit כאשר רוב גופו עדיין ברחם ואמו מורדמת

רק ראש העובר וכתפיו נשלפו החוצה. שאר הגוף נותר ברחם ובמי השפיר. צילום: מירי גטניו/ דוברות "איכילוב"

בבית החולים איכילוב בתל אביב יולד אתמול (ד') תינוק שסבל מגידול שפיר נדיר בצווארו, שעלול היה לחנוק אותו מיד עם צאתו לאוויר העולם. הוא עבר פרוצדורה רפואית ייחודית בשם Exit לפתיחת דרכי האוויר שלו בעוד רוב גופו עדיין ברחם ואמו בהרדמה כללית. העובר  עצמו קיבל גם את חומרי ההרדמה שנתנו לאם, עד שנשלף החוצה. כך מדווחת הבוקר (ה') שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות".

בדיווח מתואר ההליך: התינוק הוצא מבטן אמו בפלג גופו העליון בלבד כשהוא מורדם לחלוטין ומקבל חמצן דרך השליה. אז הכניסו הרופאים צינור לקנה הנשימה שלו כדי להבטיח שיוכל לנשום בחופשיות כאשר יושלם הליך הלידה. הגידול שחסם את מעבר האוויר הוסר. "ביצוע הליך שכזה לאחר הלידה עלול היה להימשך דקות ארוכות שבהן התינוק לא נושם, מה שעלול היה לגרום לנזק מוחי או מוות", הסביר פרופ' אריאל מני, מנהל חדרי הלידה והמיון ב"איכילוב".

הפרוצדורה איננה שכיחה. לדברי הרופאים היא מבוצעת במרכזים רפואיים בודדים בעולם. תחילה בוצע חתך ברחם, כמו בניתוח קיסרי רגיל. רק ראש העובר וכתפיו נשלפו החוצה. שאר הגוף נותר ברחם ובמי השפיר כדי שתישמר אספקת החמצן מהאם באמצעות השליה. לאחר שהובטח כי התינוק יוכל לנשום עצמונית, הושלמה הלידה, נותק חבל הטבור והתינוק חובר למכונת הנשמה לפרק זמן קצר והועבר להמשך הטיפול בפגייה.

בהליך השתתף צוות רב תחומי שמנה עשרות רופאים ואחיות. על פעולות ההרדמה ניצחה פרופ' קרוליין וייניגר, מנהלת היחידה להרדמה מיילדותית. הצוות, כך דווח, תרגל הכנה לקראת הפרוצדורה הזאת במשך כמה שבועות. אמש נמסר כי מצב התינוק טוב ובימים הקרובים יוחלט כיצד לטפל בגידול עצמו. הצפי: הוא יבריא לגמרי.

נושאים קשורים:  איכילוב,  הסרת גידול,  ד"ר ארי דירוא,  פרופ' אריאל מני,  לידה,  פרופ' קרוליין וייניגר
תגובות
16.10.2020, 16:13

מדהים. אתם בישראל שלנו מובילים .תבורכו