• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

רופאים ומדענים לרוה"מ ושריו: עיצרו ההחלטה על חיסון הילדים

חברי מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, רופאים ומדענים בכירים, דורשים ממקבלי ההחלטות להתעמק בנתוני התחלואה ובתופעות הלוואי לאחר החיסון לפני קבלת החלטה על חיסון בני 15-12 כנגד קורונה

כשבישראל ממתינים להחלטת ה-FDA הצפויה כנראה בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא על אישור לחסן בני 15-12, פנו היום (ד') חברי מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, המורכבת מרופאים ומדענים בכירים, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשרי הביטחון והבריאות ולראשי כל המפלגות במכתב בקשה להתעמקות בנתוני התחלואה ותופעות הלוואי של החיסון לפני קבלת החלטה על חיסון ילדים ומתבגרים כנגד נגיף הקורונה.

במכתבם מציינים הרופאים והמדענים כי "הנתונים והמחקר מראים בבירור שהסיכון לילדים ממחלת הקורונה נמוך ממחלות חורף שגרתיות וכי הם מהווים גורם שולי בהפצת המגיפה, במיוחד בעת זו בה רובה המכריע של האוכלוסיה המבוגרת מחוסנת". במקביל הם טוענים כי "קיים ידע מועט על בטיחות החיסון בילדים, לאור העבודה שהחיסון אינו מאושר FDA אלא קיבל היתר לשימוש חירום בלבד".

"מעבר לכך", מצוין במכתב, "חשש בטיחותי אמיתי עולה מדו"ח הוועדה שמינה משרד הבריאות, המציג קשר בין החיסון לבין אירועי מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב), כאשר העובדה ש-90% מהמקרים אירעו לאחר החיסון השני הופכת את ההנחה כי מדובר בקשר אקראי לבלתי הגיונית. חמור מכך, על פי הדו"ח, שכיחות התופעה גדולה משמעותית בצעירים".

לאור זאת, עמדתם המקצועית של חברי המועצה הציבורית היא כי אין לאשר את הרחבת השימוש בחיסון לאוכלוסיית הילדים מתחת לגיל 16, לפחות עד שייאסף מידע מבוסס ותתבהר מידת בטיחות החיסון לילדים, כולל בטווח הארוך.

"פנייתנו", מציינים הכותבים – ביניהם מנהלי מערכות בריאות ובתי חולים, מובילי צוות הטיפול במגיפות, ראשי חוגים ופקולטות באוניברסיטאות, מנהלי מחלקות ועוד - "מבוססת על ניסיון מצטבר רב שנים בניהול מערכות בריאות ומדיניות בריאות הציבור ועל חוות דעתם המקצועית של מומחים עולמיים באימונולוגיה, מגיפות וניהול סיכונים, מתוך מחויבות עמוקה לבריאות אזרחי המדינה".

עוד הם מדגישים כי "כולנו, כל החתומים, לא היינו מעולם ואיננו מתנגדי חיסונים. רובנו ככולנו חוסנו בחיסון לקורונה. חלקנו אף המלצנו למאות ואלפי מטופלים להתחסן, חלקנו עסקו או עוסקים בחקר מערכת החיסון והחיסונים".

מהנתונים המוצגים במסך הפנייה עולה כי ניתן לראות את הירידה בחודשיים האחרונים בכ-95% בתחלואת הילדים, מבלי שקיבלו חיסון, ולמרות שבתי הספר רק הלכו ונפתחו. כפי שדיווחו משרד הבריאות והאיגודים המקצועיים, פחות מחצי אחוז מקרב הילדים נזקקו לסיוע רפואי משמעותי ממחלת הקורונה, וכמעט כולם החלימו לחלוטין. בפרט, אחוזי האשפוז והתמותה נמוכים משמעותית משפעת, ורוב מקרי האשפוז של ילדים "עם קורונה" היו בשל סיבות רפואיות אחרות, כגון מחלות רקע קשות ותאונות.

זאת ועוד מצוין כי החיסונים לקורונה אינם מאושרים עדיין על ידי ה FDA- גם לחיסון המבוגרים ניתן היתר לשימוש חירום בלבד, שכן טרם הסתיימו תהליכי הבדיקה הרגילים שאורכים מספר שנים, לגבי הבטיחות של החיסון לכלל האוכלוסיה ובפרט לאוכלוסיות פגיעות יותר כגון ילדים.

טענה נוספת שאותה הם מציגים היא שהחיסון פותח במקור למבוגרים ולא נעשו עדיין ההתאמות הנדרשות (לדוגמה, התאמת המינון) לטובת אוכלוסיית הילדים, הידועה במאפייניה המיוחדים. "מספר הילדים שחוסנו עד כה הוא זעום ואינו מאפשר תהליך סדור ללמידה של היבטים קריטיים אלה", נכתב.

לדבריהם, "פערי מידע לגבי בטיחות החיסון, ובפרט לאוכלוסיות צעירות וילדים, אינם היפותטיים אלא מהותיים. בימים אלה התפרסם דו"ח הועדה המיוחדת שמינה משרד הבריאות לבדיקת תופעות לוואי חריגות מהחיסון אשר מאשש את החששות שהועלו. דו"ח זה מצביע על כך שהחיסון עלול לגרום לאירועי מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב), אשר הופיעו כמעט כולם בסמוך למתן המנה השנייה של החיסון, עובדה ההופכת את ההנחה כי מדובר בקשר אקראי לבלתי הגיונית".

על פי הדו"ח, שכיחות האירועים בגברים צעירים (30-16) היתה "גבוהה מהצפוי" - מקרה אחד לכל 20,000 חיסונים, פי חמישה ביחס לכלל האוכלוסיה. יתר על כן, הם מציינים כי על פי נתונים שנמסרו על ידי איגוד רופאי הילדים, השכיחות בקרב נוער היתה גבוהה אף יותר - מקרה אחד לכל 12,500 מחוסנים.

לשם השוואה מוצגת התסמונת הדלקתית המאוחרת (PIMS)- הסיבוך המשמעותי השכיח ביותר בילדים מקורונה - שאובחנה בשנה החולפת ב-84 ילדים, שכיחות של כמקרה אחד לכל 36,0000 ילדים. תימוכין נוסף נמצא בניתוח שערך הצוות לגבי נתוני מאגר רישום תופעות הלוואי האמריקאי (ה-VAERS) אשר הראה שכיחות גבוהה יותר של התופעה בצעירים.

בתנאים אלה, סבורים חברי המועצה, "הנמקת מתן החיסון לילדים על מנת להגן על אוכלוסיית המבוגרים או לשם הגשמת יעד לא ברור של חסינות עדר, הינה בלתי מוסרית וסותרת את עקרונות האתיקה הרפואית. "ראוי", הם כותבים, "לנהל מעקב מדוקדק ושקוף לגבי תופעות לוואי. כמו כן יש לדרוש מחברות החיסונים ניתוח לגבי התאמת המינונים לילדים, שיעבור תהליך בקרה של מומחים בלתי תלויים כמקובל בעולם. יש לנסח נוהל ברור של חיסון מקרים חריגים (כגון ילדים באוכלוסיית סיכון) תוך מתן הסבר מקיף שיפורסם בעלון מידע, וקבלת חתימה על טופס הסכמה מדעת.

"ילדים אינם במצב חירום ואין סיבה לסכנם", מסכמים חברי מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, "יש להמתין לתוצאות המחקר המלאות".

למכתב המלא ולרשימת חברי מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  חיסון ילדים,  קורונה,  חיסונים,  19-COVID,  חדשות,  מיוקרדיטיס,  תופעות לוואי
תגובות
אנונימי/ת
05.05.2021, 19:39

מעבר לכך שמדובר באנשים שאינם קוטלי קנים בלשון המעטה, דבריהם הגיוניים, מבוססי עובדות ואינם נשענים על אמוציות, פחדים ותאוות פרסום. וכן, עד כמה שהדבר מצער גם הסגנון שקול יותר מסגנונן של ד"ר אלרועי-פרייס ופרופ' רהב.

05.05.2021, 21:12

תודה לאנונימי. אנא, עמיתי הרופאים, התומכים במידת הזהירות, צאו מהארון.

"לא אלמן ישראל",,,!
ברכותי לכל החתומים על מסמך שקול זה , המזהיר ככלל הרפואי הידוע:
"PRIMUM NON NOCERE"---
"ראשית לכל אל תזיק..."
לא רק חתומים, אלא מופיעים במלוא תפארתם הרפואית -מקצועית-מדעית !
מי יתן ועצתם-אזהרתם הלא-אנונימית לא תיפול על אוזניים אטומות...
מי יתן...!
פרופ' תיאו דב גולן , (מן האבות המייסדים של מומחיות האימונולוגיה הקלינית בישראל 1974-5).

אנונימי/ת
06.05.2021, 06:50

מערכת החינוך נפתחה לפני מספר שבועות ללא חיסון הילדים. היכן המגיפה? היכן ההתפרצות? היכן מחלקות הילדים העמוסות בילדים מוכי קורונה? רבותי, האם תמשיכו לתת לעובדות שלא לבלבל אתכם?