חדשות

לכרבע ממחלימי הקורונה בארה"ב אין תפקוד מלא של חוש הטעם והריח

ניתוח נתונים לאומיים: ליותר מ-20 מיליון חולי קורונה שחוו אובדן ריח או טעם בשנת 2021, לא חזר תפקוד מלא של חושים אלה | כככל שעוצמת הסימפטומים היתה חזקה יותר, כך ירדה הסבירות להתאוששות החושים

פגיעה בחוש הטעם והריח צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

חושי הטעם והריח של מיליוני מחלימי קורונה לא חזרו לעצמם כלל לאחר הדבקה בנגיף. כך עולה ממחקר של מכון Mass Eye and Ear במסצ'וסטס.

מניתוח רטרוספקטיבי של נתונים לאומיים בהובלת חוקרי המכון עולה כי לחלק גדול מיותר מ-20 מיליון חולים בקורונה שחוו אובדן ריח או טעם בשנת 2021, לא חזר תפקוד מלא של חושים אלה.

החוקרים מעריכים כי כרבע מהאמריקאים שחלו בקורונה דיווחו כי חושי הטעם והריח שלהם לא חזרו לחלוטין גם היום, זמן רב לאחר שהחלימו מהמחלה וחלקם דיווחו רק על התאוששות חלקית. המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת The Laryngoscope.

במחקר עלה כי יש מתאם בין חומרת הסימפטומים של נגיף הקורונה לבין אובדן ריח או טעם: ככל שחומרת הסימפטומים עלתה, עלה גם אחוז החולים עם אובדן ריח או טעם וככל שתסמיני הקורונה היו חזקים יותר, כך ירדה הסבירות להתאוששות של חושי הטעם והריח.

המחקר הרטרוספקטיבי השתמש בנתונים מסקר ראיונות הבריאות הלאומי לשנת 2021 של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), הכולל נתונים של 29,696 מבוגרים. החולים נשאלו לגבי חומרת הסימפטומים שלהם, כולל אובדן טעם או ריח והחלמתם.

החוקרים דיווחו כי כ-60% מהמשתתפים בסקר שנדבקו בנגיף  חוו אובדן ריח וכ-58% חוו אובדן טעם. כאמור, לא כל החולים חוו התאוששות מלאה של החושים לאחר שהחלימו. עלה כי חוש הריח חזר לחלוטין אצל כ-72% מהחולים אך ב-24% מהם חלה החלמה חלקית בלבד ואצל כ-3% חוש הריח לא חזר כלל.

באותו אופן, כ-76% מהחולים לשעבר בקורונה חזר חוש הטעם במלואו, בעוד שאצל 20% חוש הטעם חזר חלקית ואצל יותר מ-2% חוש הטעם לא חזר כלל.

החוקרים מעריכים שמדובר בכמעט 28 מיליון אמריקאים שעלולים להישאר עם פגיעה בחוש הריח לאחר הדבקה בקורונה. החוקר הראשי במחקר, ד"ר ניל בהטצ'ריה, ציין כי אחד המניעים שגרמו לצוות לערוך את המחקר הוא מטופל שהשיל 50 ק"ג עקב אובדן חוש הריח בעקבות הקורונה. "המטופל לא אכל ונהיה חולה ומדוכא מאוד בגלל אובדן חוש הריח", אמר.

הכותבים ציינו שכיוון שריח וטעם פועלים לעתים קרובות יחדיו, קשה לעתים למטופלים לדווח בעצמם אילו חושים התאוששו או לא.

נושאים קשורים:  חוש הטעם,  אובדן חוש הטעם,  אובדן חוש הריח,  19-COVID,  קורונה,  מחלימי קורונה,  ארה"ב,  מחקרים,  חדשות
תגובות